Odisee | ECTS
[PRD][v1.3.0.0]
ECTS OLR & Kerndoelen

Opleidingsonderdeel (OPO): Stagemobiliteit buiten Europa (OBL25A)

Academiejaar:


Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs creëert krachtige leeromgevingen. Dit betekent dat hij doelen afstemt op de beginsituatie van de lerenden en de context van de klas/school, rekening houdend met de eindtermen. Hij concretiseert inclusief onderwijs zodat elke lerende maximaal leert en ontwikkelt. Hij zoekt binnen het schoolteam ondersteuning wanneer er zorgen zijn over het ontwikkelingsverloop.

2.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs creëert een positief en verbindend leer- en leefklimaat gericht op persoonlijkheidsontwikkeling, emancipatie en maatschappelijke participatie van elk kind. Hij heeft oog voor het welzijn van elk kind. Hij herkent opvoedingsvragen en –noden en speelt hier gepast op in.

3.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs heeft inzicht in de brede ontwikkeling van het lagere schoolkind. Hij beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn inhoudelijke, didactische en pedagogische expertise binnen alle leergebieden van de eindtermen. Hij wendt deze geïntegreerd aan. Hij gebruikt een correcte en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.

4.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs organiseert zowel in tijd als ruimte een stimulerende, werkbare en veilige speel-, leef-, en leeromgeving. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

7.   De educatieve bachelor in het Lager Onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij neemt in een onderwijsteam mee de verantwoordelijkheid op voor de realisatie van de onderwijsvisie en het schoolwerkplan. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het team.

8.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs neemt initiatief om te communiceren en samen te werken met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen.

9.   De educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs kan een onderbouwd standpunt innemen over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief.

11.   De Educatieve Bachelor in het Lager Onderwijs realiseert zijn opdracht vanuit de gepaste beroepshoudingen.



Kerndoelen

1.1   Achterhaalt de beginsituatie van de lerende en de leergroep.
3.0   Gevorderd
1.2   Kiest en formuleert gericht doelstellingen.
3.0   Gevorderd
1.3   Selecteert doelgericht leerinhouden en leerervaringen.
3.0   Gevorderd
1.4   Structureert leerinhouden en -ervaringen tot een samenhangend geheel.
3.0   Gevorderd
1.14   Wendt de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelingskans.
3.0   Gevorderd
2.1   Gaat een authentieke relatie aan met elke lerende.
3.0   Gevorderd
3.2   Beheerst de inhoudelijke, didactische en pedagogische expertise van de leergebieden en kan deze actualiseren, verbreden en verdiepen.
3.0   Gevorderd
4.3   Voert relevante administratieve taken correct uit.
3.0   Gevorderd
4.4   Organiseert klasoverschrijdende initiatieven.
3.0   Gevorderd
7.1   Overlegt en werkt samen binnen een schoolteam.
3.0   Gevorderd
7.5   Reflecteert in teamverband over het functioneren van het onderwijsteam.
3.0   Gevorderd
8.2   Werkt samen met externe partners om de draagkracht van het schoolteam te vergroten.
3.0   Gevorderd
8.3   Werkt samen met externe partners om duurzame maatschappelijke ontwikkelingen te realiseren.
3.0   Gevorderd
9.1   Neemt, vanuit een onderbouwd standpunt, deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s ook in een internationaal perspectief.
3.0   Gevorderd
11.2   Relationele gerichtheid: toont in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect.
3.0   Gevorderd
11.4   Leergierigheid en eigenaarschap: is nieuwsgierig, zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen en neemt het leren in eigen handen.
3.0   Gevorderd
11.8   Flexibiliteit: past zich aan wijzigende omstandigheden zoals middelen, doelen, mensen en procedures.
3.0   Gevorderd