Odisee | ECTS
[PRD][v1.3.0.0]
ECTS OLR & Kerndoelen

Opleidingsonderdeel (OPO): PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (JPO0S2)

Academiejaar:


Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering.

2.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

3.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

4.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

7.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.

11.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs realiseert zijn opdracht vanuit de gepaste beroepshoudingen.



Kerndoelen

1.1   Achterhaalt de beginsituatie van de lerende en de leergroep.
1.0   basis
1.2   Kiest en formuleert gericht doelstellingen.
1.0   basis
1.3   Selecteert doelgericht leerinhouden en leerervaringen.
1.0   basis
1.4   Structureert leerinhouden en -ervaringen tot een samenhangend geheel.
1.0   basis
1.5   Hanteert gepaste werkvormen en groeperingsvormen.
1.0   basis
1.6   Kiest gepaste ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen.
1.0   basis
1.7   Creëert een ontwikkelingsbevorderende leeromgeving voor elke lerende.
1.0   basis
1.8   Observeert en evalueert het proces en product met het oog het versterken van het leer- ontwikkelingsproces.
1.0   basis
1.11   Gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerende tot verdere ontwikkeling stimuleert.
1.0   basis
1.15   Realiseert kwaliteitsvolle interacties met lerenden als basis voor leren.
1.0   basis
2.3   Geeft op een gepaste manier grenzen aan om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren.
1.0   basis
3.2   Beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise van de leergebieden en kan deze actualiseren, verbreden en verdiepen.
1.0   basis
3.5   Communiceert schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands.
1.0   basis
4.3   Voert relevante administratieve taken correct uit.
1.0   basis
7.4   Werkt in co-of teamteaching gezamenlijke leeractiviteiten uit voor de lerenden.
1.0   basis
11.2   Relationele gerichtheid: toont in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect.
1.0   basis
11.3   Kritische ingesteldheid: durft zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit en de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
1.0   basis
11.4   Leergierigheid en eigenaarschap: is nieuwsgierig, zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen en neemt het leren in eigen handen.
1.0   basis
11.5   Organisatievermogen: is erop gericht de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
1.0   basis
11.6   Zin voor samenwerking: engageert zich om collectief aan dezelfde taak te werken.
1.0   basis
11.8   Flexibiliteit: past zich aan wijzigende omstandigheden zoals middelen, doelen, mensen en procedures.
1.0   basis
11.9   Creativiteitszin: denkt out-of-the-box en is erop gericht dit bij lerenden te stimuleren.
1.0   basis
11.10   Speelsheid: zich enthousiast tonen en aansluiting vinden bij de leef- en belevingswereld van de lerende.
1.0   basis
11.12   Diversiteitsdenken: bekijkt personen en situaties vanuit verschillende invalshoeken, stuurt het eigen referentiekader bij vanuit interactie met anderen, ziet diversiteit als een normaal onderdeel van de maatschappij en gebruikt het als leerkans.
1.0   basis
11.13   Duurzaamheid: zet in op duurzaam leren, gaat duurzaam om met materiaal, engageert zich voor duurzaam samenleven.
1.0   basis