Odisee | ECTS
[PRD][v1.3.0.0]
ECTS OLR & Kerndoelen

Opleidingsonderdeel (OPO): Didactiek 1 (JPOW49)

Academiejaar:


Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering.

3.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

4.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

5.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

7.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.

9.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden.

10.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

11.   De Educatieve Bachelor in het Secundair Onderwijs realiseert zijn opdracht vanuit de gepaste beroepshoudingen.



Kerndoelen

1.1   Achterhaalt de beginsituatie van de lerende en de leergroep.
1.0   basis
1.2   Kiest en formuleert gericht doelstellingen.
1.0   basis
1.3   Selecteert doelgericht leerinhouden en leerervaringen.
1.0   basis
1.4   Structureert leerinhouden en -ervaringen tot een samenhangend geheel.
1.0   basis
1.5   Hanteert gepaste werkvormen en groeperingsvormen.
1.0   basis
1.7   Creëert een ontwikkelingsbevorderende leeromgeving voor elke lerende.
1.0   basis
1.8   Observeert en evalueert het proces en product met het oog het versterken van het leer- ontwikkelingsproces.
1.0   basis
1.12   Zet leer- en ontwikkelingsprocessen op vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
1.0   basis
1.14   Wendt de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelingskans.
1.0   basis
1.15   Realiseert kwaliteitsvolle interacties met lerenden als basis voor leren.
1.0   basis
3.1   Heeft inzicht in de brede ontwikkeling van de lerende.
1.0   basis
3.5   Communiceert schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands.
1.0   basis
4.2   Zorgt voor een flexibele doel- en leerlinggerichte planning.
1.0   basis
5.1   Reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk.
1.0   basis
5.2   Zoekt onderbouwde antwoorden op praktijkvragen in (internationaal) onderwijsonderzoek om de kwaliteit van zijn onderwijs te versterken.
1.0   basis
5.4   Voert een eenvoudig praktijkgericht onderzoek uit en deelt zijn inzichten.
1.0   basis
7.4   Werkt in co-of teamteaching gezamenlijke leeractiviteiten uit voor de lerenden.
1.0   basis
9.1   Neemt, vanuit een onderbouwd standpunt, deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s ook in een internationaal perspectief.
1.0   basis
10.1   Denkt vanuit een breed maatschappelijk interpretatiekader kritisch na over heel diverse actuele samenlevingskwesties om met een open geest te dialogeren met onderbouwde argumenten.
1.0   basis
11.3   Kritische ingesteldheid: durft zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit en de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
1.0   basis
11.4   Leergierigheid en eigenaarschap: is nieuwsgierig, zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen en neemt het leren in eigen handen.
1.0   basis
11.7   Verantwoordelijkheidszin: toont zich verantwoordelijk voor de school als geheel en gaat het engagement aan om een positieve ontwikkeling van de lerende(n) te bevorderen
1.0   basis
11.10   Speelsheid: zich enthousiast tonen en aansluiting vinden bij de leef- en belevingswereld van de lerende.
1.0   basis